Drágakövek, ékkövek színezése
Biztos mindenki próbálkozott már ékszerek, drágakövek, csillogó tárgyak színezésével vagy rajzolásával.
Ha úgy érzed, eddig nagy kihívást jelentettek számodra az ékkövek színezései, engedd meg, hogy megmutassam, én hogyan készítem el kedvenc drágaságaimat. 🙂
A drágaköveknek különböző csiszolási formája ismert, de mi most az úgynevezett kaboson csiszolású drágakövek színezésével fogunk foglalkozni, melyekről azt kell tudni, hogy formájukat tekintve domború, gömbölyded, kerek vagy ovális alakúak, de mindenképp selymes, bársonyos felületűre csiszolt ásványok. Ezek a kövek gyűrűk, melltűk, nyakékek és fülbevalók díszítésére szolgálhatnak melyeket a színezőkönyvek szerzői is előszeretettel használnak alkotásaik díszítéséhez (pl. Hanna Karlzon).
A lényeg, hogy mivel minden kő (smaragd, topáz, zafír stb.) tömörsége, mélysége, alakja, színe más és más, ezért ábrázolásuk millió féle módon történhet, és a fény is mindig másként fog rájuk hatni és rajtuk megjelenni. Az alábbi alapszabályok azonban minden fajta kaboson drágakő esetén érvényesek.
Kaboson drágakövek színezése esetén a következőkre kell figyelni:
- Felületük sima, egyenletes, ezért színezésük során törekednünk kell arra, hogy homogén, egybefüggő felszínt adjunk nekik.
- Nem kimondottan áttetszőek, mint az üveg, ezért a rájuk eső fényt különböző mennyiségben elnyelik és azt belsejükben tömörségüktől és mélységüktől függően szétszórják. Így színezésüket úgy kell kialakítanunk, hogy ékkövünk ragyogjon, izzon, szikrázzon, szinte világítson. (Minél sűrűbb a kő anyaga, annál kevesebb fényt nyel el és minél áttetszőbb annál jobban szóródik szét belsejükben a fény.)
- Nem elég a bemeneti fény helyét meghatározni (kisebb pont), a kimenetit is (nagyobb pont) ábrázolnunk kell. Ez a 2 pont mindig szemben van egymással. Ha a fény a bal felső sarokból érkezik, akkor a jobb alsó sarokból fog távozni.
- A bemeneti fény több irányból is érkezhet és különböző erősségű lehet, ebben az esetben több bemeneti pont lesz ábránkon, de kimeneti mindig csak egy.
- Mivel formájuk domború, kerek, ovális, ezért árnyékolásnál fontos, hogy az alakjuknak megfelelően legyenek tónusozva és árnyékolva. (Lásd. Árnyékolás színesceruzával cikk)
Legegyszerűbb technika
Használt ceruza: Faber-Castell Polychromos (FC Polychromos)
Ha a fenti ábrákat sikerült áttanulmányoznod, kezdjük színezésünket a legegyszerűbb technikával. Szükséged lesz 3 darab színesceruzára (világos, közepes és sötét tónusra) valamint egy blender ceruzára.
- Első lépésként határozzuk meg a fény érkezésének irányát (ez lesz ábránk legvilágosabb pontja) és távozásának (második legvilágosabb rész) irányát. A beeső fény helyét hagyjuk teljesen fehéren a távozó fény helyét pedig színezzük ceruzánkkal átmenetesen egyre világosabbra (FC Polychromos 185).
- A legsötétebb ceruzával (FC Polychromos193) tónusozzuk a kő legsötétebb részét a képen látható módon. Ne feledjük, hogy a fény a kő belsejében is ragyog, izzik.
- Majd egy köztes színnel (FC Polychromos 131), tompítjuk az átmeneteket/éleket, és kialakítjuk összemosással a kő közepes árnyalatát. Ez fogja adni a kő eredeti színét.
- Utolsó mozdulatként derwent blenderrel mossuk össze a teljes felületet, hogy egy egybefüggő, homogén átmenetet kapjunk. A fehér ceruzát nem ajánlom ebben az esetben, mert nem célunk hogy a drágakövünk fényét/színét tompítsuk, fakítsuk.
- És készen is vagyunk!
Ez volt az egyik módja annak, hogyan színezhetünk ékkövet, most nézzünk egy másik lehetőséget.
- Kezdjük a színezést a kő legsötétebb részeivel (FC Polychromos 267). A beeső fényt ez esetben a végére hagyjuk, így a tónusok kialakítása könnyebb lesz.
- A tónusozást folytassuk egy valamivel halványabb színnel (FC Polychromos 266). Ez lesz a kő eredeti színe.
- Mivel ennél a képnél blendert nem használunk, mossuk össze az eddigi színeket egy világos árnyalattal, hogy egybefüggő felületet kapjunk. (FC Polychromos 170)
- Sárga színnel mostam össze a fehér és sárgás-zöld részeket, hogy a drágakő jobban ragyogjon (FC Polychromos 104), de természetesen ez a fázis elhagyható.
- Erősítsük meg a kő legsötétebb részeit plusz árnyékkal pl. fekete ceruzával. (FC Polychromos 199)
- Utolsó mozdulatként fehér posca filcel ábrázoljuk a bemeneti fény pontjait. Ha szeretnénk, különböző mintázatot, erezetet is rajzolhatunk drágakövünknek.
További ötletek drágakövek színezéséhez:
1. –FC Polychromos 225, 2. – FC Polychromos 219, 3. – FC Polychromos 113, 4. – FC Polychromos 107, 5. – FC Polychromos 113 és 199, 6. Uni POSCA fehér PC-1M
1. – FC Polychromos 134, 2. –FC Polychromos136, 3. – FC Polychromos 137, 4. – FC Polychromos 119, 5. – FC Polychromos 101, 6. Derwent elektromos radír
Különböző mintázatok drágaköveken:
Tipp: a csúcsfényt többféle módon is kialakíthatjuk.
- Kihagyjuk a színezés során.
- Utólag megrajzoljuk fehér posca filcel vagy fehér zselés tollal.
- Elektromos vagy precíziós radírral visszaszedjük a színt.
Tipp: szikrázó felület kialakítható fehér apró pöttyökkel, csillanás vagy csúcsfény pedig élénkíthető, ha csillagformát rajzolunk fehér filccel a legfényesebb részre.
Összefoglalva a következő eszközöket használtam a drágakövek színezéséhez:
- Faber Castell Polychromos színesceruza készlet.
- Fehér Uni Posca marker PC-1M-es.
- Derwent blender ceruza.
- Derwent elektromos radír.
Bemutatómmal csupán az alapok ismertetését próbáltam segíteni, bátran kísérletezz a drágakövek színezésével (az alábbi 2 minta a segítségedre lehet). Ha lehetőséged van rá, figyelj meg élőben drágaköveket fényforrás alatt, és alkosd meg egyedi drágakövedet. Jó munkát!