De mi is a különbség?!
Az évek óta egyre nagyobb népszerűségnek örvendő akvarell-technika mellett a közelmúltban újra felkapottá vált egy méltatlanul elfeledett vízfestéses eljárás: a gouache. Testes, élénk, matt és egyenletes színeivel nem csak kiegészítője, méltó vetélytársa is lehet a „bejáratott” akvarellnek. Első, bemutatkozó cikkemben különbségeiket illetve hasonlóságaikat szeretném Nektek bemutatni.
Mindezek előtt azonban szeretném felhívni a figyelmetek arra, sem a gouache, sem az akvarell nem tempera! Sajnos a gyártók körében viszonylag gyakran előfordul, hogy mindkét, sőt akár a rossz elnevezést tüntetik fel a termékeiken. A tempera azonban egy olyan festékanyag, ahol a hordozó egy emulzió, tehát vizes és olajos anyagok keveréke. Ez száradás után már nem oldható vízzel. Tehát a temperafestés alapjaiban véve különbözik az akvarell illetve gouache technikától, mert ezeknél a festékanyag száradás után visszaoldható marad.
Az akvarell:
Tiszta, világos,szinte vibráló élénkségű színek – ezek egy igazán jó akvarellkép jellemzői. Ezt annak köszönheti, hogy lényegében egy lazúr-technika, tehát a festék összetétele megengedi, hogy átlátszó, áttetsző rétegekben vigyük fel.
Alapvetően az akvarellfesték egy vagy több, mikroszkopikus szemcsékből álló pigment keveréke festékhordozó anyaggal. Ez a hordozó olyan összetételű, hogy képes szuszpenzióban tartani a pigmentszemcséket, ezáltal ecsettel felvihetőek a papírra, melynek felületén megkötnek.
A hordozó összetevői a következők:
- Kötőanyag: Tradicionálisan gumiarábikum. Néhány gyártó ezt az akácia fák nedvéből nyert természetes anyagot szintetikus anyagokkal helyettesíti. Ezekből is kiváló festéket lehet készíteni, és megvannak a maguk előnyei.
- Lágyító: Általában glicerin. Ez a gumiarábikumot hivatott puhítani, illetve segít elérni, hogy vízzel visszaoldható legyen.
- Nedvesítő anyag: Tradicionálisan cukorszirup vagy méz. Manapság olcsó kukoricaszirup, mely abban segít, hogy a festéknek jobb legyen a vízmegtartó képessége.
- Feltöltő anyag: főleg dextrin, ez sűríti a festéket, a szín észrevehető változása nélkül.
- További adalékanyagok: Arra szolgálnak, hogy könnyebb, gyorsabb legyen a festék tömeggyártása. Továbbá tartósító és gombaölő szerek, melyek megakadályozzák a penész illetve baktériumok megtelepedését.
- Végül a víz: Ebben a fenti anyagok oldódnak és elegyednek, ez segít a papírra hordásban, majd munkája végeztével elpárolog.
A gouache:
A gouache, ha csak összetételét nézzük, nem sokban különbözik az akvarellnél leírtaktól. Viszont a gouache-képek matt, egyenletes, cseppet sem átlátszó felületeinek, melyek szintén vibrálóak és szín-telítettek, megvan a maguk titka.
A gouache festék tradicionálisan úgy áll elő, hogy az akvarell receptje kiegészül egy opak, tehát fedő fehér pigmenttel. Ennek hozzáadásával lesz átlátszatlan és fedő maga a festékanyag is. Ez az anyag a történelem során sokat változott. Kezdetben hegyi krétát (kalcium-karbonát) illetve súlypátot (bárium-szulfát) használtak. Ezt később felváltotta a cinkfehér finomabb, sűrűbb változata, a kínai fehér. Ma már a legjobban fedő, legtisztább színeket a titánfehérrel lehet elérni.
Emellett vannak egyéb, egy kicsit más technológiával készülő gouache, illetve annak funkciójával megegyező festékanyagok. Több gyártó gouache termékeiben például nem fehér pigment hozzáadásával, hanem a színpigment tartalom megnövelésével érik el ugyanazt a fedőhatást. Ez erősebb színintenzitást, és jobban kontrollálható fedőerőt eredményez. Van olyan recept is, ahol a kötőanyag helyét veszi át a dextrin, ezért a kész festék krémesebb állagú lesz. Illetve ide sorolhatóak még a poster color festékek. Ezek működésükben teljesen hasonlóak, viszont általában a felhasznált pigmentek kevésbé idő- és fényállóak. Ugyanis ezt a festéktípust az animációs illetve képregény iparban főleg reprodukciós célokra használják fel, tehát csak néhány alkalommal készül róluk szkennelt kép vagy fotó.
Együtt, és egymás mellett
A fentiekből kiindulva mondhatjuk azt is, hogy a gouache olyan akvarellfesték, ami fedő, és nem pedig átlátszó. Mivel alapanyagaik vagy megegyeznek, vagy nagyon hasonlóak, kiválóan keverhető a két festékanyag. Így, ha egyenlőre csak akvarellfestékeitek vannak, akkor is ki tudjátok próbálni a gouache-t mint technikát. Elég csupán egy tubus titánfehér festékbe beruházni, és, ha ezzel keveritek akvarelljeiteket, teljesen hasonló fedő hatást tudtok elérni. De érdemes kipróbálni a tiszta gouache-festést is. Szép, egyenletes, matt felületek létrehozásán kívül, mivel fedő rétegeket tudunk egymásra festeni, szinte bármeddig dolgozható, alakítható a kép. Arra kell csupán odafigyelni, hogy először vizesebb, vékonyabb rétegeket, majd vastagabbakat vigyünk fel, ugyanis ha túl nedves a felső réteg, akkor feloldhatja az alatta lévőt.
Remélem ezzel a rövid összefoglalóval sikerült kedvet csinálnom Nektek a gouache-hoz, amihez folyamatosan bővülő kínálatunkban egyre több eszközt találhattok. A z illusztrációk készítéséhez webshopban is elérhető Talens Art Creation gouache illetve akvarell festékeket használtam fel. Ezek nagyon jó minőségű, kezdőknek kiváló termékek, jó ár érték aránnyal. Mindezt megtámogatjátok egy Fabriano akvarelltömbbel és néhány Da Vinci ecsettel, és mindenetek meglesz, hogy hozzálássatok az alkotáshoz!
Köszönöm szépen ezt a hasznos összefoglalót.
Csak kíváncsiskodom, nagyon hasznos infókat kapok.
Nagyon érdekes és hasznos dolog egy kezdőnek. Köszönöm…
Remek összefoglaló. Köszönöm