A Daniel Smith akvarell alapozóról általánosságban
Te is gondoltál már arra, milyen jó lenne akvarellel nem csak papírra, hanem más alapra is festeni? Akkor a Daniel Smith akvarell alapozó festéket mindenképp érdemes kipróbálnod! Így már az akvarellpapíron kívül bármi máson is tudsz festeni, mint például a feszített vászon, fa, műanyag, üveg vagy különböző fém tárgyak.
Használata igen könnyű, bár előkészítése időigényes. Egyszerűen csak fesd le a kiválasztott felületet teljesen az alapozóval, lehetőleg egyirányú ecsetvonásokkal. Majd hagyd teljesen átszáradni, amely igénybe vehet 12-24 órát is, ez függ az anyagtól és a réteg vastagságától is. Ezt követve pedig fesd le egy újabb réteg alapozóval, lehetőleg merőleges ecsetvonásokkal az előző réteghez képest. A teljes száradást követően pedig már használhatod is, textúrált akvarellpapírhoz hasonló felületet kapsz. Fa alapnál érdemes előtte lecsiszolni, a lehető legjobb eredmény elérése érdekében. Felületének textúrája függ természetesen az alap felületétől is. De például egy olyan sima anyagon, mint az üveg se lesz annyira sima, mint egy melegen préselt akvarellpapír. Felülete radírozható, viszont érdemes csak halvány vázlatot készíteni, a sötétebb vonalakat már nehezebb maradéktalanul kiradírozni róla.
Az alapozó használata különböző anyagokon
Én most ezt egy feszített festővásznon, egy fa lemezen, és egy műanyag lapon próbáltam ki az aranyszínű változatát. Első benyomásra nekem nagyon tetszett, azonban azért fontos megjegyezni, hogy bármennyire is használható rajta az akvarellfesték, természetesen nem lesz 100%-ban ugyanolyan a hatása, mint egy akvarellpapírnak. Bár ez főként a különböző effektek festésekor jön elő. Kevésbé lehet rajta folyatni rajta a festéket, hiszen nem igazán lehet ezeket az anyagokat elővizezni, mint egy papírt. Ettől eltekintve viszont én teljesen meg voltam elégedve vele, főként a vásznon, valamint a sima felületeken való használatnál.
Gyönyörűen mutatnak rajta a színek, és az arany szín még érdekesebbé tette a végeredményt. A színeket könnyen el és össze lehet mosni rajta, csodás színátmeneteket lehet létrehozni. Mivel nem lehet úgy bevizezni, mint egy akvarellpapírt, így arra kell számítani, hogy kicsit szárazabb hatása lesz festés közben, többet kell az ecsetet vizezni, főként a vásznon és a fán. Ez viszont remek lehetőséget ad a részletek kidolgozására, a legvékonyabb vonalak is könnyen, precízen meghúzhatóak. Könnyű róla visszaszedni a festéket, kijavítani a hibákat egy tiszta, vizes ecsettel. Rétegzésnél viszont ajánlott, hogy a második réteg kevésbé legyen vizes, hogy ne oldja vissza az alatta lévő festéket.
Összefoglalás
Az arany színű alapozóval érdemes játszani, próbálkozni, hiszen attól függően milyen sűrűn és hány rétegben viszed fel a festéket igazán érdekes hatást lehet elérni. Ha például látszik a festett téma alatt halványan az arany csillogás, nem csak a háttérben. Az arany alapozónál nem kell nagyon erős csillogásra számítani, hanem csak nagyon enyhe fénye van. Persze, ha az arany, vagy az átlátszó alapozót használod érdemes figyelni rá, hogy máshogy mutatnak rajtuk a színek, mint egy fehér felületen. A fekete alapozó pedig ideális, nem csak metál színű, vagy irizáló akvarellfestékekhez, hanem gouache festékhez is. Ajánlom a Daniel Smith akvarell alapozó kipróbálását azoknak, akik szeretnének akvarellfestékkel tárgyakat díszíteni, saját készítésű ajándékokat adni.