Akvarellpapír teszt – Baohong, ’A mesterek választása’
Ezúttal egy igazán izgalmas újdonságunkat szeretném bemutatni nektek, méghozzá a Baohong 100% pamut akvarellpapírjait. Akik már tapasztaltak az akvarellfestés világában tudják, hogy a megfelelő papír kiválasztása az egyik legfontosabb lépése az akvarellezésnek. Éppen ezért lehet, hogy már sokan inkább maradnánk a már kitapasztalt papír használatánál, hiszen ezeknek ismerjük a tulajdonságait, tudjuk melyik a legjobb a saját stílusunkhoz, technikákhoz. Viszont néha megéri elszakadni a már ismert papírtól, és újdonságokat is kipróbálni, ezért is szeretném most ebben a cikkben leírni személyes tapasztalataim erről az akvarellpapírról, és remélem ezzel segítséget tudok adni a döntésben, hogy ti is ki szeretnétek-e próbálni ezt a papírt.
A Baohong ’A mesterek választása’ akvarellpapír története
Mielőtt rátérek a papírok tesztelésére szeretném először egy kicsit a történetét megismertetni veletek. A Baohong 100% pamut akvarellpapírjai 3 éven, és rengeteg próbán keresztül jöttek létre, néhány profi akvarellművész és egy kicsi Kínában található családi vállalkozású papírgyár közös munkájának eredményeképpen.
A papírgyártás történelme több, mint 2000 éve indult Kínából, és csak több, mint 1000 évvel később ért el Európában. Azonban ennek ellenére is a Kínában készült akvarellpapírok általában nem igazán használatosak a nyugati országokban. Ez valószínűleg a lényegesen eltérő festési technikák oka, hiszen tradicionális más tulajdonságú papírok felelnek meg azoknak.
A Baohong története a 2010-es években kezdődött, amikor egy Kínai útjuk alatt Ross Patterson és David Taylor ausztrál akvarellművészeket megkereste egy papírgyár tulajdonosa, aki meg szerette volna érteni mi is szüksége, ahhoz hogy a világ többi részén is elterjedt akvarellpapírt tudjanak létrehozni.
A márka kapcsolata a Daniel Smith akvarellfestékekkel
Ez felkeltette a művészek érdeklődését, és Ausztráliába visszatérve felvették a kapcsolatot a Daniel Smith márka forgalmazójával, Luke Senior-ral. Majd 3 közösen úgy döntöttek, hogy kapcsolatba kerülnek a papírgyárral. Első látogatásuk során kiderült, hogy egy kis családi vállalkozású papírgyárról van szó, ahol igazán kiváló minőségű, kézzel készített papírokat gyártanak, azonban ezek nem megfelelőek a nyugati akvarellfestési technikáknak. Azonban a papírgyár tulajdonosának lelkesedése, és eltökéltsége eredményeképpen úgy döntöttek, hogy közös munkába kezdenek, és elkészítik azt a papírt, amely világszinten megállja a helyét. Így kezdődött el 3 év hosszú munkája, ahol Luke Senior-nak köszönhetően, több Daniel Smith márka-képviselővel együttműködve tökéletesítették a ’Mesterek választása’ akvarellpapírt.
Természetes külső és belső felületkezeltségének hála egy igazán egyedi 100% pamut akvarellpapírt hoztak létre, amely ideális minden akvarelltechnikához, a legfinomabb munkáktól, a durvább ’lifting’ technikákig.
Először Ausztráliában jelent meg 2019-ben, ahol igazán népszerű lett, főként olyan művészeknek köszönhetően, mint például Alvaro Castagnet, Josept Zbukvic és David Taylor. Ezután jelent meg a papír először Amerikában, majd később Európában és az Egyesült Királyságban is, és mindenhol egyre nagyobb népszerűségnek örvend.
A közös munkának való köszönet és tisztelet jelének a Baohong akvarelltömbjeinek borítójának mindegyikén egy-egy művész munkája jelenik meg, akik segített a papír létrehozásában.
A papírok tesztelése
A Baohong akvarellpapírjai háromféle felülettel érhetőek el; melegen préselt, hidegen préselt és durva. A lehető legjobb és leghitelesebb bemutatás érdekében én most mindhárom felületű papírt teszteltem, ugyanazok a szempontok alapján. Néhány tulajdonságukat kis teszt felületeken próbáltam ki, azonban természetes a legjobban egy-egy kép festése közben lehet megtapasztalni a papírok valódi használatát.
Először arról a néhány fő tulajdonságról szeretnék beszélni, amelyeket külön is teszteltem. Az egyik tulajdonság, amely szerintem talán egyik legfontosabb is, a színek élénksége, sötétsége a papíron. Számomra ez azért fontos, mert sajnos tapasztaltam már más akvarellpapíroknál, hogy a színek veszítettek telítettségükből száradás után. Ezen a papíron szerencsére ezt nem tapasztaltam, és gyönyörűen mutattak rajta még az igazán élénk színek is, mint például a Daniel Smith Alizarin Crimson festéke.
A mostanában igazán népszerű granuláló színeket is kipróbáltam rajtuk, amely a papír felületétől függően változóan mutatott a papíron. A legjobban természetesen a durva felületű papíron jött ki ennek a hatása. Ennek gyönyörűen megülnek a textúrájában a pigmentek, míg ahogy egyre simább a felülete a papírnak, úgy egyre kevésbé jön elő szépen ez az effekt.
Nekem, ami az egyik legpozitívabb tulajdonság ennél a papírnál az volt, hogy milyen jól használható rajta a maszkoló folyadék, és a maszkoló szalag. Sokszor tapasztaltam, hogy néhány akvarellpapírnál, főleg a 100% pamutoknál, hogy bármilyen maszkoló eszköz könnyen megsérti a felületét, mindegy, hogy milyen jó minőségű. A Baohong papíroknál viszont ezt egyáltalán nem tapasztaltam, még akkor se mikor hosszabb ideig, akár napokig is rajta hagytam. Ez igazán megkönnyíti a dolgot a kifeszítésnél, és a különböző részletek kimaszkolásánál is, és lehetőséget ad a kényelmes munkára.
A maszkoló folyadékok hatása azonban függ a papír felületétől, például a durva felületűn kevésbé lehet vele éles vonalakat meghagyni, minimálisan ugyan, de befolyhat alá a festék. Azonban ezt a melegen és hidegen préselt változatoknál már nem tapasztaltam.
Habár én jobban preferálok palettán színt keverni, tudom, hogy sokan szeretnek a papíron is ezzel játszani. Ezért is teszteltem, hogy mennyire lehet magán a papír felületén könnyen színt keverni. Számomra ez elég eltérő volt, lényegesen függött a felületétől. A legkönnyebben a hidegen préselt papíron tudtam keverni és szép színátmenetet létrehozni, majd a durva, végül a melegen préselt változaton.
Végül pedig a festék visszaszedhetőségét próbáltam ki, hogy mennyire is lehet visszaoldani az akvarellt száradás után, ezáltal lehetőséget adva a hibák javításának. Ez természetesen nem csak a papírtól függ, hanem a festéktől is. Bizonyos pigmenteket nehezebb visszaszedni a papírról, míg van olyan, amelyet könnyebb. Ebben az esetben a Daniel Smith Shadow Violet festékét próbáltam ki, amely egy ’non-staining’ festék, tehát könnyebben vissza lehet oldani. Ez nagyon jól megmutatkozott a papírokon, valamennyire mindegyikről vissza lehetett szedni egy tiszta, vizes ecset segítségével.
A papírok próbája egy kép festése során
Mint minden papírnál, így ennél az akvarellpapírnál is, a valódi próba persze egy rendes kép festése, csak ekkor jöhetünk rá, hogy valóban megfelel-e festési stílusunknak, technikáinknak. Éppen ezért teszteltem mindhárom felületű papírt egy-egy hasonló stílusú kép festésével. Természetes próbáltam valamennyire a különböző felületek előnyeit figyelembe venni.
Számomra a hidegen préselt változata volt a legkönnyebben kezelhető, viszont ez lehetséges, hogy csak azért volt, mert ezt használom a legtöbbet, ehhez vagyok hozzászokva. Azonban nekem igazán tetszik a durva felületű papír is, amelyen gyönyörű és érdekes effekteket lehet elérni a textúrájának hála, ezáltal egy kis különlegességet adva a képeknek. A melegen préselt papírokon viszont igazán könnyen lehetett a legkisebb részleteket kidolgozni, éles vonalakat festeni.
Melegen préselt
Bennem a melegen préselt papír vegyes benyomást kellett, de lehet ez csak történt, mert nem vagyok hozzászokva a használatához, igazán keveset festek sima felületű akvarellpapírra. A legnagyobb nehézség számomra ezen a papíron az egységes nagy felületek elérése volt. Ezen kívül azonban rengeteg előnye is van. Például gyönyörű, éles vonalak festésére ad lehetőséget. Így igazán könnyű rajta az apró részletek kidolgozása, hajszálvékony vonalak húzása. Valamint emiatt igazán szépen lehet rajta alkalmazni a maszkoló folyadékot és szalagot, garantáltan nem folyik be alá a festék.
Durva
A melegen préselt, sima felületű papírokkal ellentétben a durva felület kevésbé ad lehetőséget az apró részletek kidolgozására. Azonban ennek ellenére is sok előnye van, és érdemes lehet kipróbálni. Nekem a kedvencem a durva papíroknál a granuláló festékek használata, hiszen rengeteg érdekes, gyönyörű textúrát lehet létrehozni rajtuk. Éppen ezért egy sokkal szabadabb, lendületesebb stílushoz ajánlott, ezekhez lesz inkább jó választás. Ugyanakkor erős textúrája ellenére is lehetőséget ad finom átmeneteket festésére is.
Hidegen préselt
Mint említettem már nekem a hidegen préselt papír használata volt a legkönnyebb, hiszen ezen festek a legtöbbet. Egyszerű rajta irányítani a festéket, a folyását, így biztosan mindig ott lesz és úgy a festék, ahogy szeretnéd. Enyhén textúrált csak, így még igazán könnyű rajta a kisebb részleteket is kidolgozni, vékony vonalakat festeni.
Kinek ajánlom?
Összességében a Baohong akvarell papírjai nagyon jó ár-érték arányban kaphatóak, igazán széles választékban. Nem csak tömbben, hanem különböző méretű ívekben egyesével is beszerezhető. Ha pedig nem vagy biztos a neked megfelelő felületben, a Baohong létrehozott egy teszt csomagot is, amelyben kipróbálhatod mindhárom papírt!
Szerintem sok művész új kedvence lehet. De ugyanakkor szívesen ajánlom kezdőknek, hobbiművészeknek is, akik szeretnének fejlődni, továbblépni az olcsóbb cellulóz papírok használatától.