Árnyékolás színesceruzával: így alkoss valódi térhatású képeket!

Árnyékolás színesceruzával

A bőrszín és a falevél színezésében, rajzolásában vajon mi lehet a közös? Nos, hogy mindkettőnek élethűen (3 dimenziósan) kell kinéznie ahhoz, hogy valódivá, látványossá, térhatásúvá és befejezetté váljon.

Sokaknak okoz problémát egy grafittal készült rajz, olajfestmény vagy színesceruzás színezés esetén az árnyékolás. Pedig ha megismerjük az eszközünk adta lehetőségeket, a színek egymásra hatását (lásd. színelmélet cikk) és a fények megjelenésének elméletét a tárgyakon és térben, könnyedén fogunk tudni kiemelni egy-egy alakzatot a síkból.

Mivel a térábrázolás a színelmélethez hasonlóan egy óriási témakör, ezért cikkemben igyekszem a legalapvetőbb tudást átadni színesceruzák alkalmazásával. (Használt eszköz: Faber-Castell Polychromos)

Tónusok kialakítása

Ceruzánk papírra gyakorolt nyomásával, illetve a különböző mennyiségű rétegek keresztezett irányba történő egymásra hordásával is változtathatjuk a szín tónusát, mélységét.

Tónusozás

Tipp: hegyes ceruzával sűrű, gazdag színréteget tudunk kialakítani, tompa ceruza esetén színezésünk, lágy, könnyed és szellős lesz. (FC Polychromos – 149)

Feladat: Rajzolj egymás mellé sűrű vonalakat úgy, hogy közben növeled vagy csökkented a ceruzára gyakorolt nyomást. Fontos, hogy ne emeld fel a ceruzádat a papírról. Ha ez megy, próbáld meg úgy színezni a vonalakat, hogy egy egybefüggő színskálát kapj.

kéztartás gyakorlása

Tónusaink kialakítását kéztartásunk is befolyásolhatja:
  • Író kéztartás: ahogy hagyományos írásnál is tarjuk a ceruzát, ilyenkor gyakorlatilag csak a ceruza hegye ér a papírhoz. Kontúrvonalak rajzolásánál használjuk, pl. fűszálak, szőrszálak, haj kialakítása és árnyékolás.
  • Fektetett kéztartás: ilyenkor a ceruzát a végénél fogjuk, hogy a hegy oldala találkozzon a papírral. Satírozásnál, nagy felületek színezésénél használjuk, pl. égbolt színezése. (FC Polychromos – 226)

Fény-árnyék

Ha már a ceruzánkkal képesek vagyunk különböző tónusokat alkalmazni, ismerjük meg azokat a fényeket és árnyékokat, amelyek befolyásolják a tárgyak mélységét és alakját.

Mielőtt belekezdünk képünk színezésébe, határozzuk meg a fényforrás érkezésének irányát (nap, lámpa, gyertya stb.) és mérjük fel, hogy az miként hat egy-egy képi elemre (pl. asztal, virág, ház stb.)

A következő tónusok biztosan meg fognak jelenni az ábránkon:

  • Csúcsfény: az a pont, amit a legtöbb fény ér. Ez lesz képünk legvilágosabb pontja.
  • Középtónus: az a rész amely a tárgy eredeti színét fogja adni (pl. zöld). erre a részre nem érkezik fény, de árnyékba se kerül.
  • Sötéttónus: az a rész amikor még látszik a tárgy eredeti színe, de az önárnyék már kezd rá hatni.
  • Önárnyék: magán a tárgyon jelenik meg a csúcsfény ellentétes oldalán. Fényt semmilyen mennyiségben nem kap, viszont nem a legsötétebb pontja a képnek, mivel a visszavert fény ad számára egy kis megvilágítást.
  • Visszavert fény: ahogy a nevében is szerepel ez egy visszavert fény, amely vagy a felszínről vagy egy másik tárgyról érkezik a tárgyra. A világos rész/sáv nehezen észrevehető egyes tárgyak esetén, mégis fontos része lehet a rajznak, ugyanis segíti megadni az alak formáját.
  • Vetett árnyék: az az árnyékfajta, amelyet egy tárgy bocsájt egy másik tárgyra. Ahol a két tárgy találkozik az lesz a kép legsötétebb pontja. Ettől a ponttól kifelé haladva válik az árnyék tónusa egyre világosabbá.

Tipp: Jelöld be képeden ceruzával a fényforrás irányát, hogy színezésed során mindig annak megfelelően tudj árnyalni. (FC Polychromos – 264)

Fény és árnyék

Tipp: Minél nagyobb a kontraszt a legvilágosabb (fehér ceruza – FC Poly. 101) és a legsötétebb (fekete ceruza – FC Poly. 199) pont között, annál dinamikusabbá válik a képünk.

Eszközök/színek

Ha eljutottál a cikk ezen részéhez, tudod, hogyan tartsd a ceruzát, hogyan alakíts ki vele különböző mélységű tónusokat és tudod, hogy a fények és árnyékok hogyan jelennek meg bizonyos tárgyakon. Már csak az a kérdés, mivel (milyen színnel) érdemes színesceruza esetén árnyékolni?

Ennek is több lehetséges módja van, ezért nézzük mik jöhetnek szóba:

Árnyékolás színek összemosásával1.) Egy adott szín (pl. kék) és annak különböző árnyalatú társai. Ezt a megoldást abban az esetben ajánlom, ha nagyobb készlettel rendelkezel és van elegendő árnyalatod a művelethez. (FC Polychromos – 145, 110, 144)

2.) Egy adott szín (pl. kék) tónusozásával (átmenettel). Ehhez a technikához már nagyobb gyakorlat kell, de ez a megoldás mindenkinek ajánlott függetlenül a ceruzája minőségétől és mennyiségétől. (FC Polychromos – 145)

3.) 2 vagy több szín használatával (pl. kék, narancs): Amennyiben ezt a technikát választod, tisztában kell lenned a színkeveréssel. Tudnod kell, ha pl. ciromsárga felületet szeretnél kék ceruzával árnyalni, eredménye egy zöld árnyék lesz. Ha nem szeretnél ilyen hibát, ajánlom a komplementer színpárokat – kék és narancs, citromsárga és lila, piros és zöld. Ebben az esetben, ugyanis az árnyék barnás, szürkés árnyalatot fog adni. (FC Polychromos – 145 és 115)

4.) Szürkeárnyalatos tónusozás: válasz hozzá egy alapszínt (pl. kék) és amire még szükséged lesz pluszban, 1 fekete ceruzára, vagy a szürke különböző árnyalataira a fehértől egészen a feketéig, melyek a különböző tónusok kialakítását fogják adni. (FC Polychromos – 145, 199, 274)

Rétegezés

Grafitceruza esetén különböző technikák léteznek a megfelelő tónusok kialakítására (maszatolás, satírozás, pöttyözés, sűrű vagy szellős keresztező vonalak, körkörös vonalak, finom és erős vonalak alkalmazása stb.). Színesceruzák esetén azonban a legjobb módja az árnyékolásnak a rétegezés. Mivel több szín is összemosásra kerülhet, főleg azokat a művészceruzákat ajánlom hozzá, melyekkel akár 3-5 réteg színt is fel tudsz vinni gondtalanul a lapra (pl. Faber–Castell Polychromos, Derwent Coloursoft, Spectrum Noir ColourBlend, Tombow Irojiten).

A ceruza különböző erősségű rányomásával érdemes a rétegeket azonos irányba felvinni (viaszos ceruzák esetén), de a sűrű keresztezett irányú satírozás is ajánlott (olajos ceruzák esetén). A színek precíz összemosásához használhatsz különböző eszközöket is, pl. Derwent Blender, fehér ceruza, különböző oldószerek (lásd. Hogyan alkalmazd a színösszemosást c. cikk).

Mindenkit bátorítanék, hogy kísérletezzen ceruzájával és találja meg a maga számára ideális technikát!

Az alábbi kép Johanna Basford – Mágikus dzsungel c. színezőjében található és elkészítéséhez Faber-Castell Polychromos színesceruzákat alkalmaztam.

Árnyékolás színesceruzával

Tipp: bátran használj fekete színesceruzát képed árnyékolásához, de ha még intenzívebb hatást szeretnél elérni, fekete filceket is alkalmazhatsz a legsötétebb területekhez.

Megtanulni színesceruzával árnyékolni láthatod, hogy nem a világ legbonyolultabb feladata. Vannak, akik tanulás nélkül ráéreznek erre a műfajra és vannak akik több év gyakorlás után is bátortalanuk kezdenek hozzá. Ez egy olyan technikája a művészetnek, amihez több készségre is szüksége van az embernek, mint pl. a térlátás, a logika, türelem stb., de remélem kedvet kaptál ahhoz, hogy a fent olvasottakat kipróbáld és következő alkotásodnál játssz a fényekkel és árnyékokkal.

A Rajzshop kínálatában találhatsz előre árnyalt színezőkönyveket melyeket bátran ajánlok a gyakorláshoz 😉

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük