Az őszi erdő a mérsékelt éghajlati öv egyik leglátványosabb jelensége. A zöldellő lombok szinte a szemünk elött változnak át aranyló sárga-, bársonyos vörös-, elegáns lila vagy éppen élettel teli barna árnyalatúra. Ebben az évszakban a természet ezernyi finom színárnyalatát csodálhatjuk meg, ezért tökéletes inspirációt tud adni számunkra egy-egy képünk elkészítéséhez. Legyen szó akár színes levelekről, fenyőtobozokról, mohás fadarabokról és különböző termésekről vagy fényes bogyókról.
A színek az érzelmeinkre és kedélyállapotunkra is befolyásoló hatással vannak: míg a piros, narancs és sárga árnyalatok melegséggel töltenek el bennünket és aktivitásra buzdítanak, addig a zöld árnyalatok nyugtatóan és pihentetően hatnak ránk. Az őszi erdőben ezek a színek egyensúlyban vannak és ez a fajta harmónia az, amely már az impresszionista festőket is rabul ejtette. (pl. Szinyei Merse Pál – Őszi tájkép vagy a Tourbillon amelyet egy őszi vadászat ihletett)
Mai cikkemben azoknak szeretnék egy kis inspirációt nyújtani, akik hasonlóan hozzám az őszi táj megszállottjai, vagy szeretnének megismerkedni az őszi táj színvilágával.
Első lépésként érdemes lehet a kertben, parkban, erdőben egy pillanatra megállni és a kezünkbe venni egy őszi falevelet vagy valamilyen termést, hogy közelről is meg tudjuk vizsgálni milyen színekből és árnyalatokból tevődik össze. A színek mellett megfigyelhetjük a formáját, textúráját, erezetét, sérüléseit és hogy a fény hogyan jelenik meg rajtuk. Két teljesen egyforma levelet/termést nagy valószínűséggel nem fogunk találni, ezért csak a fantáziánk szabhat határt a színezésük során.
Hogy a képzelőerőnket beindítsuk, lássuk példaként egy levél és egy termés színezését.
Levél színezése
- Keressünk egy levélsablont, vagy készítsünk magunknak egy vázlatrajzot. Vegyük elő a kedvenc ceruzakészletünket és már kezdhetjük is a színezést. (Használt eszköz: Faber-Castell Polychromos)
- Kezdjük a levél színezését egy finom halvány alapréteggel. (FC Polychromos 102 – Cream)
- Fehér hegyes ceruzával rajzoljuk meg a levél erezetét. Erősen nyomjuk rá a ceruzát, de ne annyira, hogy a hegye lepattanjon. (FC Polychromos 101 – White)
- Színezzük át a levelet egy élénkebb színnel, hogy a fehéren megrajzolt vonalak előtűnjenek. Erre a legjobb mód, ha a ceruzát fektetve tartjuk és a hegy oldalával satírozva színezünk. (FC Polychromos 108 – Dark cadmium yellow)
- Ha szépen láthatóvá váltak a fehér vonalak, egy sötétebb árnyalatú ceruzával foltokban színezve hangsúlyozzuk ki a levélszéleket, csúcsokat és főereket. Ne a fehér vonalra színezzünk, hanem közvetlenül melléje. FC Polychromos 186 – Terracotta)
- A levél peremének és a levélcsúcsoknak árnyalatát mélyítsük narancssárga színnel. A főereket és közvetlenül mellette hagyjuk világosan. Használjunk tompa ceruzát és lazán, foltokban színezzünk. A levélre rajzolhatunk sérüléseket, foltokat, pöttyöket is, így természetesebbé válik az összhatás. (FC Polychromos 115 – Dark cadmium orange)
- Hegyes bordó színnel húzzuk át a levél szárát, a főereket és néhány mellékeret. Majd ízlés szerint mélyítsük tovább a levélcsúcsok színárnyalatát tompa ceruzával. (FC Polychromos 217 – Middle cadmium red)
- Sötétbarna hegyes ceruzával még fokozhatjuk a levél sérüléseit. (FC Polychromos 177 – Walnut brown)
Termés színezése
- Keressünk egy termés sablont, vagy készítsünk magunknak egy vázlatrajzot. Vegyük elő a kedvenc ceruzakészletünket. (Használt eszköz: Tombow Irojiten)
- Kezdjük a makk és a kupacs színezését egy finom halvány homokszínű alapréteggel, de most hagyjuk fehéren azt a részt, ahol a fény visszatükröződik. (Woodland LG 2 – Cork)
- Barnásvörös árnyalatú hegyes ceruzával csíkozva vigyük fel a következő színréteget a makkra. Ne fedjük be a teljes felületet, a csíkokat szellősen húzzuk. A fény helyét hagyjuk fehéren. (Woodland D 13 – Terra Cotta)
- Narancssárga színárnyalattal színezzük át a makk teljes felületét. Csak a fény helye maradjon fehéren. Használjuk a ceruzát tompán. (Woodland D14 – Bamboo)
- Sötét barnásvörös árnyalattal színezzük át a makk sötétebb részeit (a fényponttól távoleső részek) és hasonlóan a 3. ponthoz, szellősen csíkozva adjuk neki az új színréteget. (Woodland D12 – Maroon)
- Apró köröket rajzoljunk hegyes világos ceruzával a kupacsra. Erősen nyomjuk rá a ceruzát, de ne annyira, hogy a hegye lepattanjon. (Woodland LG 4 – Wax yellow) Majd egy sárgászöld árnyalatú ceruzával (hasonlóan a levél erezetéhez) hívjuk elő az előrajzolt köröket. (Rainforest D 5 – Olive yellow)
- A kupacs sötétebb részeit színezzük át vörösesbarna színárnyalattal. (Woodland D 13 – Terra cotta)
- Utolsó mozdulatként az árnyékos részeket a makkon és a kutacson is színezzük át fekete színnel. (Rainforest V 10 – Ivory black)
Plusz: levél színei: Woodland: D 16 – Moss green, D 17 – Cactus Green, D 18 – Spruce, D 15 – Mustard, D 13 – Terra cotta, Rainforest V 10 – Ivory black
Számtalan más módja is van a levelek/termések színezésének, de remélem, hogy ezek az alaptechnikák segítséget és ötletet fognak adni a következő alkotásod elkészítéséhez. Legyen szó akár egy-egy természeti kincs színesceruzás grafikájáról, csendéletről vagy színezőről.
Az ősz pontos színárnyalatai nehezen lehet meghatározni. Nincs kész paletta, ami mindenkinek egyformán megfelelne, ezért bátorítalak benneteket, hogy alkossátok meg saját őszi színpalettáitokat, amely segítségetekre lesz, ha őszi kép színezésébe kezdtek. Addig is hadd osszam meg veletek az én őszi színpalettámat és az általam rajzolt, nagy méretben is letölthető őszi színezőt.
A képet új oldalon megnyitva nagyobb méretben is letöltheted.
Inspiráló kirándulást kívánok a napsütötte őszi erdőben és pihentető színezést az esős napokra! ?
Nagyon
A tombow színesei milyen minőségűek? Jól rétegezhető? Nekem Derwent Coloursoftjaim vannak, azokhoz képest milyenek? Köszönöm a választ előre is.
Nagyon tetszett ez az őszi összeállítás és hasznosak a rajztippek. Köszönet érte.
Most, hogy jön a tavasz. Lehetne e egy hasonló blog bejegyzés HELLO Tavasz címmel?
Például: Magnólia fa vagy hasonló témájú tavaszias kép és rajztippek 🙂