Hogyan színezz emberi bőrt? 2. rész: Az arcbőr színezése

Elérkeztünk az emberi bőr színezésének 2. részéhez (az 1. részben a színválasztásról volt szó), amelyből megtudhatod, milyen technikával lehet a legegyszerűbben egymásra építeni a különböző színárnyalatokat. Átnézzük, hogy miként jelenik meg az árnyék az arcon, ha a fény különböző irányból érkezik, és nyomon követjük, miként alakul át egy vázlatrajz színes emberi arccá. Tarts velem! 🙂

A színek egymásra építésének technikája

A bőr színezésének kulcsa a finom rétegek egymásra halmozása. Bemutatok három technikát ehhez:

  1. Keresztvonalkázás: Ezzel a technikával egyenletes tónust hozhatunk létre. Erre akkor van szükség, ha nagyobb felületet szeretnénk egységes színűre színezni. Ez történhet 1 ceruzával vagy több ceruzával is. Ha 1 ceruzát használsz, nincs más teendőd, mint követni a képen látható 1. minta alapján a lépéseket. Ha még egy színt szeretnél hozzáadni a felülethez, csak meg kell ismételned az 1. folyamatot a már kész színfelületen.
  2. Elhalványulás: Minél erősebben nyomjuk a papírhoz a ceruzát, annál sötétebb lesz a tónus. A nyomás folyamatos csökkentésével szép átmenetet kapunk akár egy darab ceruza használatával is. Ha egy kész alapszínre használjuk ezt a 2. technikát, akkor két szín szép átmenetét kapjuk végeredményként (Lásd 1 + 2 =). Természetesen ez a folyamat több árnyalattal is megismételhető.
  3. Körkörös mozdulatok: Szintén egységes színréteget hozhatunk vele létre, színátmenet is könnyen kialakítható a 3. technikával, de ez a mozdulatsor a színek összemosásában és a pigmentek papírba masszírozásában is a segítségünkre lesz összemosó (blender) ceruza helyett. A lényege, hogy mindig egyenletes nyomással, a ceruza felemelése nélkül, apró körkörös mozdulatokkal dolgozzuk a már felvitt színeket a papírba.

Arcbőr színezése - technikák

Fontos, hogy bőr színezésekor minden egyes réteget nagyon finoman/vékonyan vigyünk fel egymásra!

Természetesen még számtalan technika létezik a színek felvitelére, egymásra építésére és összemosására, de a bőr színezéséhez a fenti technikákat (1, 2, 3) fogom most alkalmazni.

Az arc árnyékolása

A bőr sötét részein fontos, hogy kerüljük a fekete árnyalatokat. Ez a szín bőr esetén nem túl életszerű árnyalat, ezért az árnyékok kialakításához használjunk helyette pl.

  • Barna vagy barnásvörös árnyalatokat,
  • Bíborvörös és zöld keverékét,
  • Ciánkék és narancsvörös keverékét, vagy
  • Sárga és lila/kék árnyalatok keverékét.

Ezek a színek szépen össze fognak mosódni az alap bőrszínekkel és természetes barna/szürke árnyékot fognak eredményezni.

A bőr világos részei sosem teljesen fehérek. A bőrnek mindig van egy alapszíne erős megvilágítás esetén is a ráncok és pórusok miatt. Az arc legvilágosabb része lehet világos rózsaszín, világossárga, világosbarna vagy világos barack árnyalatú.

Az arc árnyéka folyamatosan a színek egymásra építésével alakul ki, és nem utolsó mozdulatként visszük azt fel.

Az alábbi képen figyeld meg az arc sötét és világos részeit a különböző irányból érkező fény esetén. Ezt a táblázatot segédletként is használhatod, ha arcot színezel.

Arcbőr árnyékolása

 

Arckép színezése

A színezéshez Faber-Castell Polychromos színes ceruzákat használtam.

1. lépés: Világos rózsaszín vagy világos barack ceruzával vigyünk fel egy finom réteget az arc teljes felületére (1. technika). Az árnyéksablonból válasszuk ki a számunkra tetsző mintát (én a bal felső mintát választottam) és annak megfelelően vigyünk fel az arcra még egy réteget világos ceruzával (2. technika). Már az elején elkezdjük kialakítani az árnyékos részeket. (Szín: FC Polychromos 132 – Light Flesh)

2. lépés: Világosbarna ceruzával finoman menjünk át az imént kialakított árnyékos rétegen (2. technika). Tegyük sötétebbé, kontúrosabbá az arc vonásait. Pl. orr, szem, száj, ráncok, mélyen ülő részek, ahova a fény alig jut el. Az árnyékos részek mellett itt már az arc vonásai is kezdenek megjelenni. (Szín: FC Polychromos 182 – Brown ochre)

3. lépés: Hasonlóan az előző ponthoz, középbarna árnyalatot vigyünk fel az árnyékos részekre (2. technika). Figyeljünk arra, hogy ez a szín ne lógjon túl a világosbarna árnyalaton. Legyen meg a rózsaszín-világosbarna-középbarna színátmenet. (Szín: FC Polychromos 179 – Bistre)

Arckép színezése 1-3. lépés

4. lépés: Elkezdjük az arcot pirosítani. Világos barnás-rózsaszín árnyalattal finoman dolgozzuk össze az eddig kialakított rétegeket (2. technika). Haladjunk a sötét részek felől a világos részek irányába egyre kisebb nyomást gyakorolva a ceruzával a papírra, de az arc legvilágosabb részeire ne színezzünk rá. Ezzel tompítjuk a kontrasztos részeket. (Szín: FC Polychromos 189 – Cinnamon)

5. lépés: Vöröses-rózsaszín árnyalattal adjunk egy kis arcpírt az arccsontnak, illetve a nagyon mélyen ülő részeknek (szemzug, orrtő) és a mély árnyékos részeknek (a homlok és az áll alatti árnyékos részek) (2. technika). Mivel ez a szín nagyon élénk, ezért csak finom réteget vigyünk fel vele. (Szín: FC Polychromos 191 – Pompeian red)

6. lépés: Tompítsuk a piros árnyalatot és kontrasztot közepes hússzínnel. Haladjunk a sötét részek felől a világos részek irányába egyre kisebb nyomást gyakorolva a ceruzával a papírra. A legvilágosabb részekre továbbra se színezzünk rá (2. technika). Ne ijedjünk meg, ha túl pirosnak látjuk az ábránkat. (Szín: FC Polychromos 131 – Medium flesh)

Arckép színezése, 4-6. lépés

7. lépés: Sötétbarna ceruzával ismét finoman színezzük át az árnyékos részeket. Itt használjuk újra az árnyéksablont, ha szükséges (2. technika). (Szín: FC Polychromos 177 – Walnut brown)

8. lépés: Lila szín használatával finoman mossuk össze a sötétbarna és a vöröses-rózsaszín árnyalatokat. Így az élénk árnyalatokat tompítjuk (lehűtjük). A bőrszín természetesebbé válik (2. technika). (Szín: FC Polychromos 138 – Violet.)

9. lépés: Utolsó lépésként világos krém vagy barack árnyalattal dolgozzuk össze finoman az arc teljes felületét, kivéve a legsötétebb részeket (3. technika). (Szín: FC Polychromos 102 – Cream).

Arckép színezése, 7-9. lépés

Ha elkészülsz egy képpel érdemes kicsit pihentetni. Várj néhány órát/napot és ha újra rápillantasz, látni fogod az esetleges hibákat, látni fogod, hogy hol kell még sötétíteni vagy éppen világosítani. Az is bevált taktika, ha a színezés során többször a távolból szemléled a készülő képedet.

 

Ezzel az arcbőr színezésének a végére értünk, remélem tetszett a bemutatóm és kedvet kaptál a színezéséhez.

Mellékletként letöltheted az itt látható képemet kiszínezetlenül. Ezen bátran gyakorolhatsz vagy tesztelheted kreativitásodat! (A körvonalak halványak, így színezéskor szinte teljesen el is tűnnek.)

Köszönöm, hogy velem tartottál!

A sorozat 3. részében a szem és a száj színezése következik.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük