Fogadjátok szeretettel Déczi Anita első cikkét a RajzShop.hu blogjában. Anita cikkjeiben a pasztell világába kalauzol el bennünket, és bemutatja a különböző eszközöket, tippeket és trükköket. (Dorka)
Ebben a bejegyzésben szeretném pár mondatban összefoglalni, miért választottam a pasztell ceruzákat, illetve egy pici segítséget nyújtani a kezdetekben a saját tapasztalataim alapján azoknak, akik szintén erre az útra szeretnének lépni. Egy francia művésznő (Marion Tubiana) munkái által ismerkedtem meg ezzel a technikával, aki olaj festményei mellett pasztell ceruzával is dolgozik. Egyszerűen lenyűgözött a színvilág, a gyönyörűen kidolgozott részletek, a varázslat – mintha igazi fotó lenne! Egyből szerelembe estem, és úgy éreztem, ezt én is szeretném megtanulni – ilyen gyönyörű, fotorealisztikus csodákat létrehozni.
Így alakult, hogy ráléptem a gyakorlás és tanulás kikövezett útjára, míg továbbra is az ő munkái által inspirálódom. ?
A kezdetek viszont nem alakultak zökkenőmentesen, mert amíg a pasztell külföldön közkedvelt a művészek körében, addig itthon alig találtam róla információt.
Hazánkban leginkább a két vezető márka a Derwent illetve a Faber-Castell. Bármilyen különösebb ok nélkül én az utóbbit választottam, abból is a 60 darabos készletet.
Pasztell ceruzák
Ahogy a Wikipedia is írja, a pasztell átmenet a rajzolás és a festészet között, segítségével könnyen lehet festmény hatású képeket készíteni. A technika lényege, hogy a festék szemcséi a papíron kötőanyag nélkül, kizárólag a papír felületének érdességének köszönhetően tapadnak meg. A pasztellceruza puhasága a kemény és a félkemény pasztell között található.
A Faber-Castell Pitt pasztellceruzái viasz- és olajmentes hegyet tartalmaznak. A pasztellkréta kiegészítőjeként és önmagukban is helytállnak (én önmagukban használom őket). A ceruza erősen pigmentált, színei ragyogóak – egyszerűen nem tudok betelni vele, világít a papíron, igazi élvezet használni!
A színek papíron könnyen keverhetőek, ideális vonalak rajzolásához/árnyékoláshoz/ színek rétegzéséhez és keveréséhez, a finom részletek kidolgozásához.
A porpasztellel ellentétben csak minimálisan porol, ami számomra egyáltalán nem zavaró, viszont a rajzokat rögzíteni kell.
Fixálás után tényleg megőrzi eredeti élénkségét, nem veszít a fényéből, de úgy vettem észre, hogy ez inkább a világosabb tónusú papírokra érvényes.
Igazán pozitív, hogy a 60 darabos színkészlet kiegészíthető más márkák ceruzáinak árnyalataival is, illetve a fogyóban lévő darabok később egyesével is megvásárolhatóak.
Papírok pasztellhez
Az első komolyabb nehézség számomra a papírválasztás volt. Persze mindenhol azt írják, hogy pasztellhez való kell, a tömbökön fel is van tüntetve szerencsére – na de több márkából is választhatunk!
- Mik a szempontok?
- Hogyan keressek?
- Mi a különbség közöttük?
- Hogyan válasszak?
- Melyik lesz nekem a megfelelő?
Ennek megfejtéséhez szeretnék segítséget nyújtani pár példával.
A rajz akkor lesz igazán szép, ha több réteget tudunk felvinni egymás után, ezt pedig a papír minősége határozza meg. Tehát a kérdés az, hogy hány réteg után „tömődik el” a papír. Minél texturáltabb, annál több pasztell réteget bír el és annál ragyogóbbak a színek rajta.
Texturált pasztell papírok
160g/m2 vastagságú, magas minőségű cellulóz és pamut optimális keveréke. Kiváló színtartósságú, PH semleges, savmentes művészpapír. Ideális pasztellhez a texturáltsága miatt.
Többféle méretben, vastagságban, színben, tömbben kapható. Mindkét oldala egyformán texturált. https://rajzshop.hu/termek/fabriano-tiziano-pasztell-tomb-160g-tobbfele/
Fabriano Ingres
160g/m2 vastagságú, 100%-osan savmentes, cellulózból készült, hosszú élettartamú művészpapír. Sűrűn bordázott felülete hosszantilag csíkos. Többféle színben, méretben, vastagságban és tömbben is kapható.
160g/m2 vastagságú, magas gyapot tartalmú, anyagában színezett, savmentesen készült rajzpapír.
Egyik oldala kalapált vagy méhsejt jellegű, a másik oldala sima, mely különböző más száraz technikai eljárásokra is alkalmassá teszi.
Sok színben kapható, jó fényállóságú. https://rajzshop.hu/termek/canson-mi-teintes-pasztelltomb-tobbfele-szinben/
Fabriano Accademia Disegno rajztömb
Lignitmentes cellulózból készült savmentes akadémia papírokból gyártott rajztömb, ideális ceruza, porpasztell és szén rajzok készítéséhez. Mivel merev alappal rendelkezik, a rajzoláshoz nincs szükség rajztáblára, továbbá festőállványon is használható. 120g/m2 illetve 200g/m2 vastag lapokból készült tömb kapható.
A lapok minimálisan texturáltak. https://rajzshop.hu/termek/fabriano-disegno-rajztomb/
A rajztömb különleges fekete lapokat tartalmaz, spirálos és A4-es méretben érhető el. A tömb 40 db fekete színű lapot tartalmaz, 200g/m2 súlyúak. Kiválóan alkalmas ceruza- kréta rajzokhoz és pasztellhez. Savmentesek.
A lapok érdekessége, hogy sima felületűek és mégis ajánlott pasztellhez is. Egy álom rá dolgozni, csak úgy világítanak rajta a színek és meglepően jól tapad rá a pasztell. Az egyetlen hátránya, hogy itt viszont fixálás után a rajz veszít eredeti élénkégéből és intenzitásából. De még kísérletezem a fixatívokkal ? https://rajzshop.hu/termek/derwent-black-book-fekete-lapos-rajztomb/
Daler-Rowney pasztell rajztömb
A Daler-Rowney pasztell rajztömb magas minőségű cellulóz és pamut optimális keverékéből készült, kiváló színtartósságú, pH semleges, savmentes papírból gyártott rajztömb, ideális ceruza, porpasztell és szén rajzok készítéséhez. Mivel merev alappal rendelkezik, a rajzoláshoz nincs szükség rajztáblára, továbbá festőállványon is használható. A pasztell rajztömb 16 darab 150 g/m² papírt tartalmaz. A/4 és A/3 méretekben kapható.
Én azt javaslom, hogy először mindenki próbáljon ki minél több fajta lapot mielőtt tömböt vásárolna, hogy ki tapasztalja melyikre rajzol a legszívesebben, mert tényleg nem mindegy! Én például a kevésbé textúráltabb fajtákat kedvelem ?