Te is törted már a fejed azon, hogy a különböző anyagú tárgyakat hogyan tudnád életre kelteni a papíron? Hogyan lehetne könnyen ábrázolni a különböző textúrákat, anyagokat, színeket, ha pl. egy fa egyenetlenségét, vagy az arany ragyogását szeretnéd visszaadni?
Egy tárgy felületének a minőségét tapintással tudjuk a legegyszerűbben meghatározni, de ha jobban figyelünk, képesek leszünk felismerni azt pusztán textúrája képéről is.
Néhány egyszerű színezési technikát fogok a következőkben bemutatni lépésről lépésre, amelyekkel bárki bátran megpróbálkozhat, ha egy új, izgalmas dimenziót szeretne képének adni.
Amiket bemutatok ebben a részben:
- Fa textúrájának kialakítása
- Arany és ezüst színvilága
- Agyag mintázata
- Patinás felület létrehozása
Használt eszközök
- Faber-Castell Polychromos (120-as színesceruzakészlet)
- Derwent Blender
- Derwent Burnisher
- Tombow Mono Zero precíziós radírt
- Fehér Posca marker (1M-es méret)
Fa textúrájának kialakítása
Nincs két egyforma fa: amilyen az embernek az ujjlenyomata, olyan a fának az erezete.
1. lépés: Rajzoljuk meg függőlegesen, hegyes fehér ceruzával (vagy színtelen ceruzával, burnisherrel) a fa erezetét, illetve a legvilágosabb részeit. Mivel a fa felülete az esetek többségében szálkás, redőzött, ezért a fény minden apró redő csúcsán meg fog jelenni. A fehér ceruza segíteni fog bennünket, hogy ezeket a fényeket ne kelljen a későbbiekben kialakítanunk. (Faber-Castell Polychromos 101 vagy Derwent burnisher)
2. lépés: Adjunk egy alapszínt a fának (FC Polychromos 271). A ceruza hegyének oldalával vízszintes irányban satírozzuk át a felületet. Satírozzuk addig, amíg a fehér vonalak elő nem tűnnek. Majd ismét függőleges irányban tompa ceruzával tetszőlegesen adjunk hozzá sárgás és vöröses csíkokat, hogy a fa a későbbiekben ne váljon homogén felületűvé. (FC Polychromos 268 és 187)
3. lépés: A fa eredeti barna színe következik. Tompa ceruzával keresztezett irányba színezzük ki a felületet. Figyeljünk arra, hogy a fehér részeket ne színezzük be, de bátran emeljük ki őket. (FC Polychromos 178)
4. lépés: Hegyes sötétbarna ceruzával rajzoljuk meg a fa repedéseit, mintázatát. A mintázatnak csak a fantázia szab határt. (FC Polychromos 280)
5. lépés: A felület sötét részeit satírozzuk át sötétbarna tompa ceruzával. (FC Polychromos 176)
6. lépés: Hegyes fekete ceruzát használjunk a legsötétebb részek kialakításához.
Arany és ezüst színvilága
Az arany és ezüst felület kialakítása elsősorban a színek megfelelő kiválasztásán, valamint a fények és tükröződések megjelenítésén múlik. A cél ezeknek megfelelően egy homogén textúra létrehozása.
Az arany színvilágát tekintve lehet sárga-, vörös- és fehér arany.
1. lépés: A sárga arany színezését kezdjük a legsötétebb (fekete) résszel (1-es sáv). Keresztezett irányban alakítsunk ki színátmenetet. (FC Polychromos 199)
2. lépés: A következő színt (2-es sáv) mossuk össze az 1-es sávval és folytassuk az átmenetet keresztezett irányban. (FC Polychromos 280)
3. lépés: Az előző lépésekhez hasonlóan vigyük fel a harmadik színt (3-as sáv) átmenetesen, összemosva az 1-es és 2-es sávval. (FC Polychromos 283)
4. lépés: Folytassuk a sorozatot a negyedik színnel (4-es sáv) és mossuk össze a 2-es és 3-as sávval. Logikailag mindig az előző 2 sávval mossuk össze a használt színt, így homogén felületet fogunk kapni. (FC Polychromos 182)
5. lépés: Ötödik szín (5-ös sáv) összemosása a 3-as és 4-es sávval. (FC Polychromos 185)
6. lépés: Hatodik szín (6-os sáv) összemosása a 4-es és 5-ös sávval. (FC Polychromos 102)
7. lépés: Hetedik szín (7-es sáv) összemosása a 5-ös és 6-os sávval. (FC Polychromos 103)
Az ezüstös színfelület hasonlóan elkészíthető a mellékelt paletta segítségével.
Amennyiben még egységesebb felületet szeretnénk kapni, használjunk színösszemosó eszközöket, pl. Derwent blendert.
Tárgyak színezésekor figyeljünk az érkező fényekre és a tükröződésekre. Csúcsfény kialakításához használhatunk fehér filceket, pl. fehér 1M-es Posca markert.
Agyag mintázata
Az agyag üledékes és porózus anyag, tehát szemcsés és lyukacsos. A felület kialakításakor ezért szinte csak annyi a teendőnk, hogy ezeket a szemcséket láttassuk.
1. lépés: A színezés megkezdése előtt fehér hegyes ceruzával vagy színtelen (Derwent burnisher) ceruzával rajzoljunk pöttyöket a világos szemcséknek, illetve fényeknek és fekete pöttyöket a sötét szemcséknek.
2. lépés: Az agyag üledékes kőzet, melynek színe az agyagásványoktól függ. A tiszta agyagásvány színe sárgásfehér, de a benne lévő szennyeződéseknek (pl. vasoxid, mész) és különböző égetési eljárásoknak köszönhetően végeredményként sárga, vörös, szürke, barna, fekete színű felületet kapunk.
Színezése során elég arra figyelnünk, hogy a felület ne legyen egyszínű és homogén. Használjunk a színezéshez tompa ceruzákat (pl. FC Polychromos 283, 188, 187) és a színeket körkörös mozdulatokkal mossuk egymásba. Figyeljünk az árnyékolásra (FC Polychromos 199 – fekete). Egy radír segítségével foltokat alakíthatunk ki a felületén, így még természetesebb hatást érhetünk el (pl. Tombow Mono Zero precíziós radír).
Patinás felület létrehozása
Rézből, bronzból, rézötvözetből készült anyagok a szabad levegő hatására egy jellegzetes színű barnás, vöröses – kékes, zöldes felületet kapnak. Ezek az elszíneződések mutatják meg nekünk, hogy egy adott tárgy mennyire régi, mennyire ódon, ezért hívjuk őket patinás tárgyaknak. Nézzük, hogy is néz ki egy patinás tárgy.
1. lépés: Tompa ceruza használatával foltozzuk össze a felületet körkörös mozdulatokkal. Bátran alakítsunk ki különböző erősségű foltokat, arra figyeljünk, hogy ne legyen csíkos a felület. (FC Polychromos 154 – világos türkíz árnyalat)
2. lépés: Második rétegként hasonló módon színezzünk foltokat az előző szín sötétebb árnyalatával is. (FC Polychromos 155 – sötét türkíz árnyalat)
3. lépés: Tompítsuk a türkíz intenzitását zöld árnyalattal. Hasonlóan tompa ceruzával körkörösen foltozzunk egyre nagyobb felületen. (FC Polychromos 165)
4. lépés: Az eddig használt három színt finoman mossuk össze egy világos szürkészöld árnyalattal, de a felület legvilágosabb részeit hagyjuk fehéren. (FC Polychromos 172)
5. lépés: A korróziót szemléltetve a felületen, barnás-vörös hegyes ceruzával rajzoljunk foltokat, repedéseket, pöttyöket. Itt szintén hagyatkozzunk a fantáziánkra, és képzeljük magunkat a természet helyébe.
6. lépés: Kevés bordóval növeljük a korrózió színének intenzitását. (FC Polychromos 193)
7. lépés: Kevés fekete színnel árnyékoljuk a legsötétebb részeket.
8. lépés: Utolsó mozdulatként tompítsuk a színek intenzitását világosszürke árnyalattal. (FC Polychromos 234)
Az itt található minták természetesen egy alapot nyújtanak, bátran kísérletezzetek a különböző textúrák kialakításával, használjátok hozzá kedvenc eszközeiteket és válogassatok kedvetekre a színek ezernyi árnyalatából.
A folytatásban szó lesz az alumínium, a tégla, a textília és a márvány színezéséről. Ha tetszett a cikkem, tarts velem. ?
Addig is lássuk, hogy néznek ki egymás mellett a fent említett textúrák:
Szeretek színes ceruzával dolgozni. Barbara tanácsai sokat segítenek abban, hogy szép képek készüljenek. A mostani elkészítéséhez sok mindenem hiányzik. Nem régiben vásároltam Tőletek egy 36 db-os polychromos készletet. A színezéshez ajánlott színek közül szinte egyik sincs benne. Posca marker is ajánlott. Nem tudom mi az, szívesen olvasnék róla.
Tudnátok abban segíteni, hogy milyen színekkel lenne érdemes felbővítenem a készletet? Mellyek azok a színek, amikkel már el lehet boldogulni? Üdv. Eta
Kedves Eta!
A Barbara által ajánlott színek megvásárolhatóak darabonként is, 490 Ft/db áron, így a hiányzókat is be tudod szerezni, ha szeretnéd. Az alábbi a termék oldala:
https://rajzshop.hu/termek/faber-castell-polychromos-muvesz-szinesceruza-darabra/
Érdekes kérdés, hogy milyen színskálával lehet elindulni, de egyrészt ez a képtől is függ, másrészt valószínűleg erre mindenki mást mondana. Beszélgetünk majd erről, és leírjuk, mire jutottunk 🙂
A Posca filcek pedig itt találhatók: https://rajzshop.hu/markak/uni-posca-dekormarkerek/ Itt egészen alapos leírást olvashatsz arról, mi mindenre jók ezek a markerek, de a színezők alapvetően a hátterezéshez használják őket (a fekete, ill. sötétkék színeket), mivel nem ütnek át a papíron, valamint a nagyon vékony fehéret az apróbb részletekhez (pl. csillagok az égen).
Remélem, tudtam segíteni.
Üdv: Tibi, RajzShop.hu
kb 1 éve színezek, még nem tartok ott hogy ilyen technikákat alkalmazzak, ahhoz kéne vagy 3-4 óra teljes nyugalom, hogy átolvassam, kipróbáljam mindet……nagyon köszönöm mások nevében is, hogy ilyen műhelytitkokat is megtanulhatunk!!!!!!!!!!!!
Ha hosszabb távon is megmarad a lelkesedés, akkor szépen lassan beszerezzük majd az itt ajánlott még hiányzó dolgokat is …..Általában 3 havonta szoktam innen-onnan rendelni, hol mi kapható és mennyiért alapon, de nem sietek sehova, annak örülök ami már megvan , köszönöm